Andrahandsuthyrning

För att hyra ut sin bostadsrätt i andrahand krävs det att styrelsen ska godkänna det innan uthyrningen får ske. Nedan kan man se hur processen ser ut.

Inför andrahandsuthyrning

  1. Fyll i ansökningsblanketten Ansökan om andrahandsuthyrning.
  2. Blanketten skickas till primär på nedanstående adress.
  3. Styrelsen granskar ansökan och beslutar om den godkänns eller ej.

Vid återinflytt när när uthyrningsperioden är slut

  1. Fyll i blanketten Meddelande om återinflyttning
  2. Blanketten skickas till primär på nedanstående adress.
  3. Skyltar på dörr mm återställs.

 

Adress

Brf GBG-Hus 11
c/o PRIMÄR fastighetsförvaltning AB
Gårdavägen 1
412 50 GÖTEBORG

Observera

Eventuellt parkeringsavtal upphör vid andrahandsuthyrning se mer här.

 

Vanliga frågor

Din ansökan ska skickas till Primär på ovanstående adress.

Varje fall hanteras från fall till fall de vanligaste anledningarna som godkänns är saker som tex

  • Studier på annan ort
  • Tillfälligt arbete på annan ort (där du avser att flytta tillbaka)
  • Längre utlandsvistelse
  • Flytta ihop med någon på prov
  • Vård på sjukhus eller liknande

Skäl som sannolikt får avslag är

  • För investeringsskäl.
  • Uthyrningsperiod längre än 12månader
  • Privat resa under exempelvis semester

Inkomna ansökningar behandlas löpande av den i styrelsen som ansvarar för andrahandsuthyrningar. Det är svårt att säga exakt hur lång tid det kan ta. Det bör inte ta längre än 1 månad men kan i vissa fall behandlas redan efter en vecka.

Precis som många andra bostadsrättsföreningar tas en administrativ avgift för andrahandsuthyrning.